Beurtvaarder Jansje

In 1899 gaf Coenraad Gideon van Baalen opdracht voor de bouw van beurtvaarder Jansje. Een klein jaar later op 25 mei 1900 kwam het schip in de vaart, na een proefvaart waarbij voor de zekerheid roeiriemen waren meegenomen! Die bleken niet nodig. Wim van Baalen is de vijfde generatie die op dit schip vaart. Van 1900 tot 1976 heeft de Jansje actief deelgenomen aan de beurtvaart tussen Maassluis en Rotterdam. Een beurtschip is de vrachtwagen van nu. Van 1976 tot ongeveer 1982 heeft het schip dienst gedaan als opslagschip voor van alles en nog wat. Hierna ontstond het idee om demonstraties van het laden en lossen te geven zoals dat vroeger ging. Het schip is sinds 2000 een varend monument. Een gedeelte van het ruim is ingetimmerd als verblijf, echter wordt het middelste deel nog steeds gebruikt voor opslag van goederen die gebruikt worden bij demonstraties. Met de Jansje worden door heel Nederland demonstraties laden en lossen gegeven: bij de Wereldhavendagen Rotterdam, Brielle Bruist, Vestingdagen Hellevoetsluis, Sail Amsterdam, Vlaardings Loggerfestival, de Maassluis Furieade en veel meer.

 

Technische kenmerken:

  • Tonnage: 73 ton
  • Lengte: 22,20 meter
  • Breedte: 4,36 meter
  • Diepgang: 1,40 meter
  • Voorstuwing en vermogen: G.M 110 pk