Het M.S. Rigel kent een bewogen geschiedenis. Na haar kiellegging als Groenlandtrawler is zij in 1942 door de Duitse bezetter gevorderd om dienst te doen luchtafweerschip. Na de oorlog werd de Rigel samen met haar twee zusterschepen Deneb en Algol omgebouwd tot loodsvaartuig, om de tijdens de oorlog verloren gegane vaartuigen te vervangen.

Na de ombouw bij de Arnhemsche stoomsleephelling is ze afgebouwd bij de werf van L. Smit in Kinderdijk en op 14 oktober 1948 in dienst gesteld. In haar hoedanigheid van loodsvaartuig heeft de Rigel altijd dienst gedaan in de regio Rijnmond, met als uitvalsbases Maassluis en Hoek van Holland. Als loodsvaartuig voer de Rigel voornamelijk op de rede van Hoek van Holland om met de vier loodsjollen die zij aan dek had loodsen af te zetten en op te halen bij de te beloodsen zeeschepen.

De Rig…

Het M.S. Rigel kent een bewogen geschiedenis. Na haar kiellegging als Groenlandtrawler is zij in 1942 door de Duitse bezetter gevorderd om dienst te doen luchtafweerschip. Na de oorlog werd de Rigel samen met haar twee zusterschepen Deneb en Algol omgebouwd tot loodsvaartuig, om de tijdens de oorlog verloren gegane vaartuigen te vervangen.

Na de ombouw bij de Arnhemsche stoomsleephelling is ze afgebouwd bij de werf van L. Smit in Kinderdijk en op 14 oktober 1948 in dienst gesteld. In haar hoedanigheid van loodsvaartuig heeft de Rigel altijd dienst gedaan in de regio Rijnmond, met als uitvalsbases Maassluis en Hoek van Holland. Als loodsvaartuig voer de Rigel voornamelijk op de rede van Hoek van Holland om met de vier loodsjollen die zij aan dek had loodsen af te zetten en op te halen bij de te beloodsen zeeschepen.

De Rigel had hiervoor een accommodatie voor 24 loodsen en 6 leerling loodsen, die ook aan boord konden overnachten. Naast haar taken als loodsvaartuig werd ze ook ingezet om lichtschepen te bevoorraden. Ook heeft de Rigel nog dienst gedaan als weerschip. Na de watersnoodramp van 1953 was het noodzakelijk om accuraat op de hoogte te zijn van de weersomstandigheden op zee, zeker in de periode dat de dijken nog niet versterkt konden worden.

In deze periode heeft de Rigel een aantal reizen als weerschip ondernomen. Toen het loodswezen overging tot nieuwbouw is de Rigel na een korte periode van oplegging is in bezit gekomen van het zeekadetkorps Maassluis, waarna een geheel nieuw leven als opleidingsschip begon. Als opleidingsschip heeft de Rigel al vele nieuwe reizen gemaakt, met als hoogtepunt diverse reizen naar Engeland. Een van de eerste reizen was naar Portland in Engeland, waar een grote vlootschouw plaatsvond in het bijzijn van het Engelse koninklijk huis, waarbij zij ook aan boord zijn geweest.

Tijdens deze eerste grote reis werd direct al de zeewaardigheid van de Rigel op de proef geweest, met slecht weer op de heenreis. Ondertussen heeft de Rigel al een lange lijst van binnen- en buitenlandse havens bezocht: Rotterdam, Scheveningen, Den Helder, IJmuiden, Vlissingen, Hellevoetsluis, Stellendam, Middelharnis, Willemstad, Antwerpen, Oostende, Londen, Southend-on-Sea, Portsmouth, Portland, Chatham, Dover en Harwich. De Rigel is nog nagenoeg in originele staat en is in 1999 als historisch varend monument erkend.

Locatie